Digitale televisie : schending van privacy ?

Schend digitale televisie onze privacy ?

Zopas is bekendgemaakt dat in Vlaanderen, Telenet het digitale televisieaanbod van INDI overneemt. Dat brengt het aantal spelers op de Vlaamse digitale televisiemarkt terug tot 2 ( Telenet en Belgacom ).

Hoe digitale televisie werkt

Een abonnement op digitale televisie is een zeer gepersonaliseerd systeem. Je krijgt een soort chipkaart om in de digitale decoder te plaatsen. Aan de hand daarvan kan de provider van digitale televisie bepalen tot welke digitale zenders de consument toegang heeft. Dat houdt in dat, telkens je als consument een zender kiest op de afstandsbediening er een aanvraag verzonden wordt naar de provider. In principe weet de provider dus perfect naar welke digitale televisieprogramma’s je kijkt en wanneer.

Geen privacy meer met digitale televisie ?

Niemand weet echt wat met jouw kijkgegevens gebeurt. In theorie kan men perfect het kijkgedrag van een bepaalde persoon loggen. Dat is echter een schending van de privacy.

Digitale televisie brengt een hoop handige voordelen met zich mee, maar tegelijkertijd is digitale televisie meer dan ooit een “Big Brother” tool. Voor marketingtoepassingen is het heel bruikbaar, koppel persoonsgegevens aan kijkgedrag en je hebt een bijna perfecte doelgroep analyse. Op dit moment heeft de digitale kijker geen enkel inzicht in het gebuik van deze gegevens. Nauwlettend toezicht is aangewezen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: